Sveriges Radio tar lyssnare från reklamradion

Sveriges Radios andel av radiolyssnarna har ökat med 1,2 procent, lika mycket som reklamradions andel minskat. Ökningen för SR beror främst på fler yngre lyssnare.

Radiolyssnandet totalt ligger på samma nivå som vid senaste mätningen i våras, visar en ny rapport från Radioundersökningar AB (Ruab).

76,5 procent av svenskarna lyssnar dagligen till radio. Två tredjedelar av dom rattar in SR.

P3 är den SR-kanal som ökar mest. Kanalen når dagligen 11,3 procent av befolkningen, en ökning med 75 000 lyssnare sedan föregående mätning.Även P1 och P4 har fått fler lyssnare. Dagligen lyssnar 11,7 procent av svenskarna på P1 (+0,7) och 34,6 procent på P4 (+0,5).P2 är den lilla kanalen i sammanhanget, med bara 1,6 procent av lyssnarna, en minskning jämfört med föregående undersökning, då siffran var 1,9 procent.

P4, med lokalradiostationerna, är den kanal som ägnas överlägset mest tid av svenskarna, marknadsandelen är 44,4 procent.

Bland reklamkanalerna har Rix FM ökat sin andel av lyssnarna från 11,8 procent till 14,8 procent.Ökningen förklaras delvis av att Rix FM:s ägare, MTG Radio, den första september tog över driften av 20 NRJ-stationer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".