Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 6
Tjejerna börjar nu bli klara med sin faktatext om räven. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
2 av 6
Den här dagen finns tre pedagoger inne i första klassen på Munksundskolan. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
3 av 6
Eleverna sitter och jobbar två och två vid sina datorer. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
4 av 6
Erica Lövgren sitter och handleder två av klassens killar på Munksundskolan. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
5 av 6
Det här är resultatet av två killars arbete i första klassen på Munksundskolan. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
6 av 6
Tjejerna får hjälp att förstora texten i sina pratbubblor. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
Norrbotten

Eleverna lär sig läsa tidigare

"Det är kul"
4:10 min

Att skriva sig till läsande med hjälp av datorer och läsplattor är en metod som blir allt vanligare inom den svenska skolan. 

I Norrbotten använder sig tre kommuner av it-stödet i sin undervisning.

Att skriva sig till läsande innebär att eleverna under lektionstid får använda sig av datorer istället för penna och papper när de ska ljuda och forma sina egna texter. Enligt Erica Lövgren som är läs- och skrivutvecklare i Piteå kommun gör det att eleverna tidigare klarar av att hantera olika texter.

– Det som är speciellt är att alla kan lyckas ganska tidigt. Man kan jobba med ganska meningsfulla texter på en gång. Det är inte lösryckta bokstäver som inte hör hemma i någonting som inte har med barn att göra, utan de övar sin skrivning och läsning genom att skapa texter som de själva är intresserade av att läsa, säger Erica Lövgren.

Det hela handlar om att barnen kan fokusera på att skapa och ljuda texterna vid datorn, istället för att bara fokusera sig på att forma bokstäverna rätt och få in de i rätt ordning. Som programstöd finns det installerat i alla datorer en funktion som gör att datorn hjälper barnen att ljuda fram bokstäverna och orden när de försöker skriva och forma sina ord.

När P4 Norrbotten besöker en första klass på Munksundskolan utanför Piteå har eleverna precis börjat att skapa en faktatext som handlar om vad rävar gör. Barnen sitter två och två och arbetar vid sina datorer. Till sin hjälp har de sin egen klasslärare och två andra pedagoger.

Eleverna väljer själv ut en bild på en räv och klistrar in den dokumentet och lägger sedan till pratbubblor med olika meningar som beskriver vad de kommit fram till. Som förarbete har eleverna tillsammans med sin lärare läst och pratat om räven, sett en film och sedan skapat en slags tankekarta som de utgår ifrån när de försöker skapa och ljuda fram bokstäverna och orden vid datorn. Alla verkar vara roade av att få sitta och skapa egna texter.

– Det är inte så värst svårt, men ibland är det svårt att hitta bokstäverna, säger en av tjejerna i klassen.

Har ni rent av kunnat se att eleverna blir starkare i sin språkutveckling då de även får använda datorerna och inte bara papper och penna?

– Ja, absolut. De blir ju stärkta i sin känsla för vem de är som läsare och skrivare. De får ett bättre språk. De skriver nyanserade, rika texter och är ganska medvetna om texters uppbyggnad, inledning och avslutning, säger Erica Lövgren.

Att arbeta med it-stöd gör enligt Erica Lövgren också att det blir lättare för pedagogerna att anpassa undervisningen. Då kan varje elev få arbeta på den nivå där han eller hon befinner sig just då. Något som inte är lika lätt då eleverna uteslutande jobbar med papper och penna.

Efter att eleverna skapat och format sina faktatexter om räven får de sedan öva på att läsa och förstå det de skrivit.

– Räven föder tre-sex ungar på våren, läser en av klassens tjejer upp när hon är färdig med gruppens arbete.

Samtidigt medger både tjejerna och killarna i klassen att datorerna är roliga för att man även kan få spela på dem ibland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".