Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 12
Delar från det kraschade flygplanet syns delvis under snön. Foto: Norska försvaret/Scanpix
2 av 12
Toppkammen vid Kebnekaise. Foto: Polisen
3 av 12
Radarbild för tiden fram till flygkraschen i Kebnekaise, den 15 mars kl 14.30-14.56. Bilden visar den faktiska rutten för det norska Herculesplanet fram till sista kända position. Här syns även en norsk DA-20, en tysk C-160 samt norska och svenska jaktplan. Foto: Norska försvaret.
4 av 12
Pilen visar var i bergskammen Herculesplanet flugit in. Foto: Polisen.
5 av 12
Herculseshaveriet. Foto: Roger Wikström
6 av 12
Flygplansdelar samlade i väntan på vidare transport. Foto: Polisen
7 av 12
Det markerade området visar i vilket område flygplansdelar hittats. Bild: JRCC
8 av 12
Överstelöjtnant Truls Audun Ørpen, 46 år, från Oslo. Hade flugit Herculesplan i 20 år och var chef för skadronen.
9 av 12
Ståle Garberg, 42, ansågs ha varit en skicklig Herculespilot.
10 av 12
Steinar Utne, 35, från Oslo.
11 av 12
Siw Robertsen, 45, från Oslo.
12 av 12
Bjørn Yngvar Haug, 40, från Ullensaker i Norge.
FLYGKRASCHEN PÅ KEBNEKAISE

Idag presenteras haverirapporten

Eleonor Norgren sammanfattar olyckan
1:29 min

I dag kommer Statens haverikommission att lämna en rapport om vad som man tror orsakade Herculesolyckan på Kebnekaise och där de fem i besättningen omkom. 

Det var i samband med den stora militärövningen Cold Respons i mitten av mars som Herculesplanet försvann.

Olyckan inträffade den 15 mars. Radio- och radarkontakten med planet bröts i trakterna av Kebnekaise och ett stort sökuppbåd med både svensk och norsk militär, samt fjällräddare och polis sattes in för att hitta planet och eventuellt överlevande.

Två dagar efter att flygplanet försvann, den 17 mars, hittades haveriplatsen och vrakdelar från flygplanet.

Genast började utredningen med att försöka hitta orsaken till olyckan. Ganska snart stod det klart att även besättningen hade omkommit.

Haveriplatsen låg på fjällkammen mellan Kebnekaises nord- och sydtopp. Arbetet med att samla in vrakdelar började så fort vädret tillät. Delarna från flygplanet skulle kunna hjälpa till att hitta svaret på frågan varför olyckan inträffade.

Åtta ton vrakdelar samlades in fram till dess att man i mitten av april avbröt sökandet, trots att man då ännu inte hittat de svarta lådor som lagrar viktig information.

De svarta lådorna saknas fortfarande, men trots det presenterar Statens haverikommission idag en rapport om varför olyckan inträffade.

Det som har en central roll i utredningen så här långt är besättningens samtal med flygledartornet i Kiruna, samt radarbilderna och även de meteorologiska omständigheterna.

I utredningen kommer det också att finnas med att om det om det skulle dyka upp annan information, exempelvis om de svarta lådorna hittas med information som ger en annan bild av det inträffade, så kommer en ny rapport att skrivas.

En rapport om vad som var orsaken till att det norska Herculesplanet kraschade in i Kebnekaise den 15 mars och då de fem norska officerare som ingick i besättningen omkom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".