Luftrum och terrängprofil längs det havererade flygplanets färdväg.
Herculesolyckan

Tappade höjden snabbt

1:54 min

Direktiv och anvisningar från flygledartornen och Herculesplanet terrängvarningssystem är faktorer som haverikommissionen koncentrerar sig på.

Haverikommissionen har inte dragit några slutsatser om anledningen till flygkraschen, men det är tre faktorer som man nu koncentrerar sig på.

Direktiven och anvisningar besättningen fick från flygledartornen i Bodö och Kiruna är tillhör de faktorer som haverikommissioinen nu koncentrerar sig på i försöken att finna en förklaring till Herculesolyckan som krävde de fem besättningsmännens liv.

Två andra faktorer är terrängvarningssystemet i Herculesplanet och lägsta flyghöjd för säker flygning. På den norska sidan av gränsen angavs minsta terrängfria höjd med en marginal på 200 fot. På den svenska sidan fanns ingen sådan information.

Flygplanets hastighet var drygt 500 kilometer i timmen, när det flög in i fjällsidan mellan Kebnekaises nord- och sydtopp. Vid olyckstillfället befann sig Herculesplanet i radarskugga och kunde inte ses av den svenska flygtrafikledningen.

Kebnekaises övre delar bedöms ha varit insvepta i moln vid olyckstillfället och det kan inte uteslutas att det rådde svåra vindförhållanden. Besättningen hade ingen aning om vad som väntade dem förrän ett par sekunder före kraschen.

Planet var på väg från Evenes utanför Narvik till Kiruna när det kraschade.

Fakta om C-130J Hercules

Längd: 34,4 meter.
Höjd: 11,8 meter.
Vingspann: 40,4 meter
Vikt: 39 ton.
Lastkapacitet: 21,6 ton.
Marschfart: 657 km/h.
Räckvidd utan last: 6850 km.
Räckvidd med last: 4600 km.
Marschhöjd: 8230 meter.

Källa: Norska försvaret.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista