1 av 2
Lisbeth Åström, rektor på Välkomsten. Foto: Samed Salman
2 av 2
Marina Eklund, utvecklare för undervisning av flerspråkiga elever i Luleå kommun. Foto: Samed Salman/Sveriges Radio
LULEÅ

Kommunen följer inte upp eleverna

Rektorn ser en brist i systemet
1:42 min

Luleå kommun följer inte upp hur det går i skolan för nyanlända elever. Det finns inget samlat grepp om hur det går för eleverna efter att de lämnar den särskilda enheten Välkomsten och börjar i en ordinarie klass.

Välkomsten är en skolenhet i Luleå kommun, som har fått mycket positiv uppmärksamhet för sin nytänkande verksamhetsidé och som blivit förebild för flera liknande initiativ i andra kommuner.

Hit kommer nyinflyttade, invandrade skolbarn för att lära sig grundläggande svenska, innan de går vidare till ordinarie undervisning.

– Vi har ingen tidsgräns för hur länge eleven är hos oss. Istället har vi kunskapsmål som alla ska uppnå, säger Lisbeth Åström.

Kunskapsmålen innebär att eleven ska klara att följa med i en anpassad undervisning i alla skolämnen.

Men under de fem år som Välkomsten har funnits, har kommunen inte gjort någon uppföljning av hur det faktiskt går för de elever som uppnår kunskapsmålen och går vidare.

– Det finns idag ingen strukturerad uppföljning från kommunen, av hur det går för våra elever. Det tycker jag är en brist, säger Lisbeth Åström, rektor på Välkomsten.

Nu pågår en utredning som kan leda till en förändring. Marina Eklund jobbar på Luleå kommun, med att utveckla undervisningen av flerspråkiga elever.

– Jag kommer att lägga fram ett antal förslag på förbättringar. Generellt i hela Sverige sköter man det här ofta med lillfingret. Men vi har faktiskt en stor andel elever som kommer från andra länder och som har lika rätt att få en god måluppfyllelse, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".