Boliden har kontor i Västerbotten, och samarbetar med LTU i flera forskningsprojekt.
Norrbotten

EU-förslag oroar

"Kostnader vi inte kan påverka"
1:34 min

Förslaget om att minska svavelhalten i drivmedel för sjöfart oroar den Svenska basindustrin. Om det träder i kraft 2015 innebär det att dyra merkostander i form av modifiering av fartyg och högre drivmedelspriser.

– För Rönnskärsverkets del skulle det innebära 35 till 40 miljoner i ökade fraktkostnader för hela Boliden så är det 100 miljoner kronor, kostnader som vi inte kan påverka, säger Roger Sundkvist är platschef på Bolidens smältverk i Rönnskär.

Eftersom införandet av de nya direktiven genomförs stegvis, så finns det en stor oro för att konkurrensen kommer att snedvridas.

– Våra konkurrenter i södra Europa och andra delar av världen drabbas inte av det här förrän 2020 tidigast, så det är klart dom tjänar på det medan vi förlorar på det, säger Roger Sundkvist.

Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) förstår basnäringens oro:

– Vi håller att titta på detta, så vi vill se vad det finns för möjligheter för hela vår basnäringen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".