1 av 2
Sofia Söderlund och Jennifer Nilsson går gymnasiet i Luleå. Foto: Lisa Linder Lindberg / Sveriges Radio
2 av 2
Några av de påkostade broschyrer som ska locka till gymnasiestudier. Foto: Maja Suslin / SCANPIX
Norrbotten

Skolor köpte reklam för 42 miljoner

"Shit jag får en dator"
1:37 min

I kampen om eleverna tar gymnasierna till allt större lockerbjudanden.

Skolorna satsar även allt mer pengar på reklam riktat till niondeklassare.

Gratis datorer och utlandsresor i flashiga annonstidningar.. är exempel på reklam som nioendeklassare får för att kunna välja gymnasium. Förra året köpte gymnasieskolor reklam för 42 miljoner kronor - det dubbelt så mycket som 2009.

Orsaken till att mer pengar läggs på reklam är det finns flera gymnasieskolor samtidigt som det är färre elever som går på gymnasiet nu, eftersom elevkullarna minskar.

Men reklam på nätet, lön till reklambyråer och kostnader för den tid skolans personal lagt ner är INTE inräknande i pengarna som gymnasiet lägger på reklam.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".