NORRBOTTEN

SJ lovar hjälpa alla

2:04 min

De Synskadades riksförbund i Norrbotten har framfört protester mot SJs beslut att stoppa försäljningen av biljetter ombord på tågen. Men de ska inte behöva känna någon oro, för det finns alternativ säger SJ:s presschef Dag Rosander.

SJ har beslutat att stoppa försäljningen av biljetter ombord på tågen från den 15 november. Då skall resenärerna ha giltig biljett vid ombordstigning.

Det beslutet oroar bland andra Thomas Tillberg som är ombudsman för synskadades riksförbund i Norrbotten. Han menar att lösningarna med att bara kunna köpa tågbiljetter via internet eller biljettautomater på stationerna inte är bra eftersom de inte kan användas av synskadade.

Enligt SJ behöver dock inte de synskadade känna någon oro då det finns alternativ. Till att börja med berörs inte resor med SJ Norrlandståg av förändringen. Sedan rekommenderas de som reser på andra håll i landet att använda sig av bolagets resebutiker, men även ombuden och den nya mobila tjänsten mobil.sj.se som också har talhjälp just för de synskadade.

– Men bäst är nog att kontakta vår kundtjänst som har öppet dygnet runt. De är van att hjälpa synskadade som har de här problemen och också rullstolsburna, säger Dag Rosander som är presschef vid SJ.

SJ kommer att informera resenärerna om förändringen bland annat via hemsidan sj.se, men även via informationsblad och dekaler ombord på tågen.

I de fall resenärer saknar biljett utgår en avgift på 1 900 kronor för SJ Snabbtåg och 1 200 kronor för övriga tåg.

Carin Sjöblom

Nyheter P4 Norrbotten
carin.sjoblom
@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista