1 av 2
Anja Storelv med yngsta av de tre döttrarna. Foto: Anna
2 av 2
Lisbeth Åström, rektor med ansvar för modersmålsundervisningen i Luleå kommun. Foto: Anna Sunna
KIRUNA / LULEÅ

Barn nekas språkundervisning

"Det spelade ingen roll vad vi sa"
2:09 min

De nationella minoriteters barns möjlighet att läsa samiska, finska eller meänkieli skiftar stort beroende på i vilken kommun de bor. Runt hälften av landets kommuner kräver att barnen ska kunna sitt modersmålsspråk för att få läsa det i skolan.

Kiruna tillhör de kommuner där alla barn, som tillhör någon av de nationella minoriteterna får läsa sitt modersmål i skolan. Det utan att först ha grundläggande kunskaper hemifrån.

– Det här är skolans sätt att bidra till att minoritetsspråken inte dör ut, säger Anders Karlsson som är rektor vid språkcentrum i Kiruna.

Av de 72 kommuner som i Sameradions och Sisuradios kartläggning svarat på frågan om de ställer villkor på grundläggande kunskaper för elever som vill ha modersmålsundervisning i de nationella minoritetsspråken, svarar 51 procent att de inte har krav på grundläggande språkkunskaper.

49 procent uppger att de kräver grundläggande språkkunskaper. Luleå är en av de kommunerna.  

– Det står i skollagen att vi ska ha det, säger Lisbeth Åström som ansvarar för modersmålsundervisningen i Luleå kommun.

Anja Storelv som bor i Råneå blev nekad modersmålsundervisning då de ansökte om det i samiska för sina barn. De pratar inte samiska hemma, men de vill ändå att döttrarna ska få läsa samiska i skolan. Anja fick själv göra det i skolan i Norge där hon växte upp.

– Det spelade ingen roll vad jag frågade dem om, så var det att de hade inte grundläggande kompetens och skollagen sa att då kunde de göra som de gjorde. Det gick inte att diskutera, säger Anja Storelv.

Lisbeth Åström har svårt att komma ihåg att de förra hösten nekade någon att läsa samiska på grund av bristande grundkunskaper eftersom de då saknade samiskalärare.

– Den som kan neka dem på grund av grundläggande kunskaper borde ha varit en lärare, om någon annan har nekat av den anledningen har jag svårt att säga, säger hon.

Familjen Storelv har i höst fått erbjudande om modersmålsundervisning till de två äldsta döttrarna, som idag går i skolan men undervisningen har ännu inte startat.

För Anja Storelv är det viktigt att undervisningen kommer igång.

– Språk och identitet hänger så mycket ihop. Utan det ena så förlorar man det andra, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".