Många av de nya tågen står stilla. Foto: Norrtåg.

Norrtåg: ”Besvikna men inte lurade”

”Den som är vållande ska stå för kostnaden”
1:27 min

Tågen skulle klara norrländskt vinterklimat och minus 35 grader, enligt tillverkaren. Nu står de flesta stilla.

Det är de nya tyska tågen som inte klarar snön och kylan trots att Norrtåg ställde krav i upphandlingen att tågen ska skulle klara minus 35 grader och kust-och fjälllandskap i vinter tid, säger Olle Tideman som är teknisk chef vid Norrtåg:

– Vi är tvingad att ta det fordon som har lägsta pris om det inte finns uppenbara brister och det gjorde det inte, säger han.

– Vi känner oss besvikna men inte lurade, det är inte så att vi inte har kontroll på situationen, fortsätter han.

Enligt tågtillverkaren Alstom testades tågen för två år sedan under vinterförhållanden i Norrbotten, men testerna kunde ha varit bättre, enligt. Henrik Alderberg, vd för Alstrom Transport Norden.

Just nu är det oklart när eller om alla tågen kommer att börja rulla igen, därför kan det bli aktuellt för Norrtåg att ställa ett viteskrav på tillverkaren, enligt Olle Tideman.

– Det pågår diskussioner och uppkommer det kostnader så måste ju generellt den som är vållande stå för den kostnaden.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".