1 av 4
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.
2 av 4
Karta över nya Haparandabanan. Foto: Ida Brännström/Sveriges Radio.
3 av 4
Haparandabanan nyinvigdes i början av 2013. Foto: Ida Brännström/Sveriges Radio.
4 av 4
Lars Bergdahl, projektledare på Trafikverket.
BODEN/KALIX

Livsfarlig skoterkörning vid järnvägsspåret

Skoterspår i tunnel
1:34 min

Polisen har upptäckt omfattande skoterkörning på och kring den nyrenoverade Haparandabanan – en buskörning som sker med livet som insats.

Skoteråkarna har till och med kört in i en lång tågtunnel på sträckan mellan Kalix och Morjärv.

– I och med att hastigheten på tågen är mycket högre än tidigare så är det livsfarligt att köra skoter på, eller korsa järnvägen, säger Lars Bergdahl, som är projektledare för Haparandabanan vid Trafikverket.

Det var vid en överflygning med polishelikopter som det uppmärksammades att skoterspåren har blivit fler vid järnvägsbanan på sträckan mellan Kalix och Morjärv. Mest allvarligt är att skoterförare har kört rakt igenom en 300 meter lång, mörk tågtunnel.

– I tunneln i Falkberget har vi sett att det går skoterspår in. Om man då möter ett tåg som kör i 90 kilometer i timmen, eller blir upphunnen av ett tåg, så är det förenat med livsfara.

Dessutom är de nya, eldrivna loken tystgående och svåra att höra över skoterns motorljud. Men buskörningen har också fått konsekvenser i flera led.

– Det blir fina skoterspår som renarna tycker om att gå i. Så vi har vissa partier med många renpåkörningar.

Så renarna lockas av skoterspåren, men vad lockar skoterförarna att ge sig upp på järnvägsspåret?

– Det är kanske de stora öppna ytorna, utan träd och med branta slänter, som är roliga att köra i. Men det förstör ju järnvägsanläggningen och det är ju dessutom förbjudet att köra inom området, säger Lars Bergdahl.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".