Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)
Vecka 11 2013

60-talets orkesterpop möter farfars visor och pappas jazz - Erik Zettervall är Veckans färsking

Publicerat måndag 11 mars 2013 kl 13.45
Lyssna på Veckans färsking: Istället För Månsken - Erik Zettervall
(3:46 min)
Erik Zettervall spelar elgitarr. Foto: Lena Callne/Sveriges Radio.

Erik Zettervall från Jokkmokk står för Veckans färsking i P4 Norrbotten.

Erik Zettervall växte upp i Jokkmokk. Musikutbudet var en farfar som sjöng melankoliska visor och en pappa som spelade trummor och samlade på jazzskivor.

Båda hade missat rock och pop och Erik fick utforska den världen på egen hand. Under sina unga år studerade Erik musik i Piteå, Umeå och Göteborg.
Erik gick på hundratals konserter, sjöng i rockband och spelade in demos till sig själv och andra band. 

Han uppmärksammades utomlands för några akustiska låtar och kunde höras på soundtracket till en amerikansk indiefilm.

Ungefär samtidigt började han skriva på svenska, utforska ett enklare sound och han började leta efter sin egen röst, sin dialekt, i sången.

I slutet av 2000-talet flyttade Erik norröver igen, först till Jokkmokk och därefter till Luleå. 

Han gav ut singlar i eget namn, turnerade med Elmo, producerade Magnus Ekelund & Stålets duett med Jakob Hellman.

Erik Zettervall spenderade mycket tid i studios och spelade med olika band och i teaterföreställningar. 

Singeln "Jag Hjärta Du = Sant" var en fyra-minuters-orkan med hetsiga trummor, vassa gitarrer och explosivt blås. Den blev snabbt en publikfavorit på den norrbottniska popscenen.

Debutalbumet låg snart färdigt men Erik valde att vänta med utgivningen och slutligen bestämde han sig för att inte släppa det över huvud taget. 

Efter en tid började istället en ny skiva ta form. Inspelningarna pågick i två år och arrangemangen började driva längre och längre ifrån den gamla ljudbilden. Den gamla ljudbilden gick mot ett mer orkestralt och klassiskt popsound.

Om Erik Zettervalls första singlar var exorcismer där all ackumulerad djävulskap och frustration skulle ut så är "Efter Katastrofen" pånyttfödelsen.
Erik förklarar att, istället för popblås och elgitarrer med alla reglage på elva, samsas lätt ryckiga orkestertrummor med kristallklara akustiska gitarrer.
Han har strävat efter luftiga körer, varma pianoklanger, flöjter och basklarinetter. 

Man kan säga att det är en slags 60-talets orkesterpop som möter farfars visor (Folke Zettervall) och pappas (som är trummis) jazzplattor.
Erik är också släkt med den legendariske Börje Zettervall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".