Gunhild Rosqvist provtar i källzonen på Rabots glaciär. Foto: Stockholms universitet.

Flygbränsleförorening på Kebnekaise

Forskare verksamma vid Tarfala forskningsstation, Stockholms universitet har följt hur väderförhållandena och smältprocesserna i snön påverkade flygbränsleföroreningens sammansättning och dess spridning i haveriområdet efter Hercules-olyckan.

Resultaten visar att höga vattenflöden i bäckar och älvar orsakade av stora nederbördsmängder och glaciärsmältning ökar sannolikheten för förorening av vattendragen.

Vi konstaterar att spridningen av det flygbränsle som i allt väsentligt finns kvar i källzonen högt upp på Kebnekaise, liksom det bränsle som finns infruset inuti glaciären, kommer att fortsätta, uppger professor Gunhild Rosqvist, föreståndare vid Tarfala forskningsstation.

Den förorenade snön på haveriplatsen har nu under vintern blivit begravd av nya snölager. Smältvatten från den nya vintersnön kommer under nästa smältsäsong sippra igenom det förorenade snölagret och tillsammans med sommarregn sprida föroreningen vidare in i glaciären.

Forskarna konstaterar att föroreningens sammansättning har förändrats och att giftiga ämnen fortfarande finns kvar i omfattande mängd i Kebnekaise.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".