1 av 3
Tallbackaskolan i Gällivare. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.
2 av 3
Jan-Erik Backman skolchef i Älvsbyn. Foto: Anna Widén/P4 Norrbotten
3 av 3
Eva Maj Hedenström ordförande Lärarförbundet norrbotten. Foto: Anna Widén/P4 Norrbotten
Norrbotten

Lärarlegskrav slår hårt mot glesbygdsskolor

"Ett storstadsprojekt"
1:43 min

Kravet på lärarlegitimation kan slå hårt mot mindre skolor och skolor i glesbygd. Redan i dag har många små kommuner svårt att rekrytera behörig personal.

Att lärare ska få en yrkeslegitimation för att få ansvara för undervisning och få ge betyg ska höja satusen för yrket och ge eleverna bättre undervisning och mer rättsäkra betyg. År 2015 ska reformen vara genomförd. Då ska lärare, förutom en godkänd examen få sin legitimation efter att ha jobbat ett år under handledning. Lärare som inte har någon legitimation kan visserligen arbeta inom yrket, men får till exempel inte sätta betyg på eleverna.

– Jag tror ju i de mindre skolorna utanför de större tätorterna där kommer det bli bekymmersamt. Vi har sett det när vi har försökt rekrytera till skolenheter utanför tätorten så har vi fått rekrytera ganska länge. Och ibland rentav fått ringa runt och jaga folk till tjänster, säger Jan-Erik Backman, skolchef i Älvsbyns kommun

Tanken med lärarlegitimation är att höja statusen för läraryrket, men också så klart att ge eleverna bättre undervisning och rättsäkrare betyg. Och år 2015 är det meningen att de lärare som ska ansvara för undervisningen och få sätta betyg också ska vara legitimerade.

Även på Lärarförbundet där man är positiv till att lärarlegitimationen införs, ser man problem inte minst för glesbygdsskolorna.

– Det är ett ansvar för staten också att se till att kommunerna får de ekonomiska möjligheter som krävs för att kunna genomföra den här reformen, säger ordföranden Eva Maj Hedenström.

– Man har ett antal lärare anställda som man skulle kunna kompetensutveckla vidare så att de skulle kunna få en bredare legitamation än vad de får idag, säger Eva Maj Hedenström ordförande för Lärarförbundet i länet

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".