Gunnar Persson. Foto: Sveriges Radio.

Norrbotten.se utan drivkraft

Under sex år, 2005 -2011, satsade Länsstyrelsen och Landstinget drygt 13 miljoner i projektet Attraktiv region - ett projekt som bland annat hade som syfte att stärka norrbottens varumärke.

Ett av sätten att marknadsföra regionen var genom hemsidan norrbotten.se - en hemsida som inte uppdaterats på ett år. Landstinget äger hemsidan och Gunnar Persson, landstingsdirektör, kan inte svara på varför den inte uppdaterats på så länge.

– jag har inte kunskapen om varför hemsidan inte uppdateras, det är inte jag som person som gör det.

Googlar man på norrbotten dyker norrbotten.se upp som träff två, inom varumärkesvärlden en bra och värdefull placering.

– Man blir lite förvånad när de inte verkar veta vem som driver sidan. Jag tror att varumärket norrbotten är viktigt för näringarna i länet.

Säger Niklas Berg som driver den digitala reklambyrån In The Cold i Piteå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".