Arkivbild: Arvidsjaurs flygplats. Foto: Sveriges Radio.
GÄLLIVARE / ARVIDSJAUR

Flygbolaget Nextjet måste skärpa sig

Flygbolaget Nextjet, som trafikerar bland annat trafikerar Gällivare och Arvidsjaurs flygplatser, måste bli bättre på att informera resenärerna om sina rättigheter till kompensation vid förseningar eller nekad ombordstigning. Det framgår av ett föreläggande från Konsumentombudsmannen som bolaget godkänt.

Under förra hösten gjorde Konsumentverket inspektioner på bland annat Arlanda och Karlstads flygplats och noterade att Nextjet inte levde upp till lagens krav om information till resenärerna.

Ifall Nextjet bryter mot Konsumentombudsmannens krav igen hotar ett vite på en halv miljon kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista