Arkivbild: Resenärer som åker med Inlandsbanan. Foto: Beatrice Karlsson/ Sveriges Radio.

Inlandsbanan behöver öka kapaciteten

"Alla skulle gynnas av högre bärighet"
1:04 min

För fjärde gången sedan i maj omleds godståg via Inlandsbanan. Efter dessa tågutspårningar anser Inlandsbanans ledning att det är dags att öka bärigheten på rälsen som går mellan Gällivare och Kristinehamn.

Efter en tågutspårning på Malmbanan i lördags omleds nu delar av godstrafiken via Inlandsbanan. Det är fjärde gången sedan i maj som denna omledning sker.

Mats Westling som är trafikchef för Inlandsbanan i Norrbotten anser att det nu är dags att öka bärigheten på Inlandsbanan, och det för att kunna trafikera mer godstrafik på tåglinjen.

Som det ser ut idag klarar de norra delarna av Inlandsbanan av 20 tons axeltryck. Att öka bärigheten till 22,5 ton skulle göra järnvägen mer konkurrenskraftig vad gäller godstransporter, och det handlar inte bara om att klara av omledningar på ett bättre sätt.

– Det skapar mycket bättre förutsättningar för att det ska bli mer trafik på Inlandsbanan och på den norra biten, säger Mats Westling.

Han hävdar vidare att en ökning av axeltrycket på Inlandsbanan skulle vara en situation som alla gynnas av.

– Jag tror att alla skulle vinna här, för det finns volymer som kan transporteras. Nu har det hänt fyra gånger och det är ett bra bevis på att det här behovet finns, säger han.

I Norrbottens län går Inlandsbanan söderut från Gällivare, via Porjus, Jokkmokk, Kåbdalis, Moskosel, Arvidsjaur och Slagnäs.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".