Intresset för lärarutbildningar i NO-ämnen är på en alarmerande låg nivå. Foto: Tomas Oneborg/SCANPIX

Inställda lärarutbildningar vid LTU

Luleå tekniska universitet har ställt in utbildningarna till högstadielärare i matematik-teknik-fysik för det kommande läsåret. Anledningen är att intresset för utbildningen är obefintligt.

Även gymnasielärarutbildningarna med kombinationerna matematik-fysik och matematik-teknik ställs in av samma anledning.

– Ämneslärarna har en lika lång utbildning som civilingenjörer, men stannar på ingenjörernas ingångslön, säger Inger Bergström, chef för utbildning och forskning vid Luleå tekniska universitet, som en förklaring till det svala intresset för utbildningarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".