Testet går ut på att få bron över Åbyälven att brista. Foto: David Zimmer, Sveriges Radio

Avsiktligt broras utanför Älvsbyn

"Vi vill se hur bron beter sig"
1:25 min

Nu har det planerade brokraschen mellan Långträsk och Koler utanför Älvsbyn skett. Det är Trafikverket som tillsammans med Luleås tekniska universitet vikt en stor del av dagen till ett unikt försök för att få en gammal stålbro att brista.

Och detta i syfte att på sikt kunna tillåta högre laster och därmed kunna förlänga livslängden i vissa fall.

Den aktuella bron har tidigare fungerat som järnvägsbro över Åbyälven mellan Långträsk och Koler i Älvsbyns kommun, men togs ur drift 2012. Det är en 33 m lång fackverksbro som nu ska belastas tills den brister. Syftet är att spara pengar och öka säkerheten.

Trafikverket äger och förvaltar drygt 4 000 järnvägsbroar, varav de flesta är byggda enligt gamla regelverk.Gemensamt för alla broar är att de åldras och bryts ner. Förutom att broarna åldras ökar även belastningen. Axellaster på 25 ton är vanliga och på vissa banor är axellasterna över 30 ton.

– För Trafikverket handlar det om att kunna tillåta högre laster, förlänga livslängden samt minska underhållskostnaderna, säger broexperten och doktorn i konstruktionsteknik Anders Carolin på Trafikverket.

Forskningsprojektet sker i samverkan med Luleå tekniska universitet.

– Belastningsförsöket är början på ett forskningsprojekt som kommer att pågå flera år och följas av flera universitet runt om i Europa, säger Thomas Blanksvärd på Luleå tekniska universitet.

Kan livslängden på broarna förlängas med tio år är besparingen i storleksordningen 200 miljoner kronor årligen bara för svenska järnvägsbroar. Resultaten och den kunskap som kommer fram kommer även att vara möjlig att tillämpa på vägbroar varför den potentiella besparingen är ännu större. Kan vi förlänga livslängden på en bro med 20 år innebär det att brobytet blir gratis jämfört med att byta i förtid.

– Det går inte att förlänga livslängden godtyckligt, säkerheten måste bibehållas och det är en av de saker som studeras i försöket, säger Anders Carolin på Trafikverket.

Försöken har redan pågått en tid med bland annat dynamiska belastningar och mätningar av påkänningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".