Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

För lite fokus på kritisk granskning på länets högstadier

Publicerat tisdag 17 september 2013 kl 11.35
Interiör från friskolan Nya läroverket i Luleå. Foto: Eva Elke/Sveriges Radio.

Det är för lite fokus på kritisk granskning i SO-undervisningen på landets högstadieskolor. Det konstaterar Skolinspektionen som granskat undervisningen i SO-ämnena geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap i årskurserna sju-nio.

Rapporten visar att bara på var fjärde lektion får eleverna en återkoppling som handlar om det egna lärandet eller att fördjupa sig i ett ämne.

Det saknas också kritisk förhållningssätt när eleverna ska fördjupa sig i ett SO-ämne

Granskningen har gjorts på 25 sklor i landet, i Norrbotten ganskades Malmens friskola i Malmberget och Nya Läroverket i Luleå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".