EU vill att Botniabanan får en fortsättning i Norrbotniabanan . På Botniabanan driver Botniatåg trafiken på uppdrag av Norrtåg. Foto: Sofia Wrangel/SR.

EU vill att Norrbotniabanan blir av

"EU står för 40 procent av kostnaden"
1:33 min

EU vill se Norrbotniabanan förverkligas. Beslutet innebär att man vill prioritera ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät, som ska vara klart 2030, och där ingår Norrbotniabanan mellan Luleå-Umeå som en viktig delsträcka.

En av de som tryckte på ja knappen i EU parlamentet idag var Socialdemokraten Marita Ulvskog.

– Det var jätteroligt att trycka på knappen och det var många fler som gjorde samma sak - fast de inte är svenskar och fast de inte är norrbottningar som jag.

Den en majoritet av EU-parlamentet röstat ja till är ett jätteprojekt som syftar till att binda ihop olika delar av Europa. Det handlar om att bygga ihop järnvägar i östra Europa med västra Europa, men också om att binda ihop norra Sverige och Finland med övriga Europa.

– Vi är så viktiga och tunga exportörer av råvaror som Europa inte klarar sig utan, säger Marita Ulvskog.

Hur mycket pengar står EU för?

--  EU står i och med beslutet för 40 procent av kostnaden för Norrbotniabanan och den Botniska korridoren och Malmbanan som också ingår i detta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".