1 av 2
Arkivbild. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.
2 av 2
Anna Alm Andersson, Norrbottens läns landsting. Foto: Turi Wennberg/ Sveriges Radio
Norrbotten

Räddningstjänsten vill vara snabbare på plats för att rädda liv

"30 sekunder kan vara helt avgörande"
1:40 min

Långsamma rutiner försvårar livräddning, tycker räddningstjänsten i Luleå som tillsammans med räddningstjänsten i Boden, Piteå, Gällivare, Kiruna och Kalix sen första januari i år får åka ut tillsammans med ambulansen vid hjärtstopp.

Räddningstjänsten måste invänta att larmcentralen först kollar om det finns lediga ambulanser i närheten av den drabbade och då förlorar man tid, menar Urban Nilsson, brandman och sjukvårdsansvarig på Luleå räddningstjänst.

– Vi skulle kunna åka ut betydligt snabbare och vara till större hjälp än vi är om vi inte behövde vänta utan kunde göra oss klara att rycka ut på förlarmet. Om det sen finns två lediga ambulanser som kan ta utryckningen kan vi avbryta och återvända till brandstationen, säger Urban Nilsson.

Räddningstjänsten har under en längre tid velat åka ut på hjärtstoppslarm tillsammans med ambulansen och sen årsskiftet får de alltså åka. Anna Alm Andersson, länssamordnare inom akutomhändertagande vid Norrbottens läns landsting, håller inte med om att det skulle vara bättre att räddningstjänsten fick åka ut redan på förlarm.

– Sos-operatören har kartstöd med gps-positionering för att kunna se var ambulanserna befinner sig, så de ska kunna se vilken resurs som är bäst lämpad och närmast tillgänglig. Det handlar ju också om ett sjukvårdsärende så det är klart att det är ambulans som ska åka i första hand. Att skicka ut många resurser helt i onödan ser vi ingen anledning till i det här läget, säger Anna Alm Andersson. 

Räddningstjänsten erbjuder sin hjälp helt gratis så det kostar inget för landstinget. Urban Nilsson, som har mer än 20 års erfarenhet av att jobba på ambulansen innan han började på räddningstjänsten, vill gärna åka ut.

– Vi finns ju här och vi har betalt för att rädda liv. Då ska man väl inte låsa in oss på brandstationen. Jag har varit på 100-tals hjärtstopp genom åren så jag vet precis hur det ser ut där ute, säger Urban Nilsson.

Enligt räddningstjänsten är det optimala vid hjärtstopp att det kommer två ambulanser, alternativt en ambulans och en bil från räddningstjänsten.

– Man behöver vara fyra personer som arbetar för att det ska gå så bra som möjligt. Tre stycken som jobbar med patienten och den fjärde som tar hand om de anhöriga. Vi kan hjälpa till med de anhöriga och med att ge hjärtkompressioner, medan ambulanspersonalen ägnar sig åt det som är mer avancerat; luftvägar, läkemedel med mera, säger Urban Nilsson.

Men Anna Alm Andersson, länssamordnare inom akutomhändertagande inom landstinget, tycker att det kan gå bra bara med en ambulans.

– Under den fortlöpande utbildningen för ambulanspersonalen övar man på att klara ett hjärtstopp på endast två personer. Det finns också mekaniska bröstkompressioner som blir som en "extra person", säger  Anna Alm Andersson.

Att räddningstjänsten får åka på hjärtstoppslarmen drivs på försök under 2014. I slutet av det här året ska landstinget utvärdera hur det har fungerat vid hjärtstoppslarmen. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".