Direktör Per-Erik Lindvall satte igång pumpningen i Leveäniemi. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.
Direktör Per-Erik Lindvall, LKAB. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.

Facket nöjt med bemanningen i Leveäniemi

Facket: Bättre med egna förare på den maskinpark som företaget äger.
1:18 min

Entreprenörer kör LKAB:s gruvmaskiner i Mertainen. Men när det gäller dagbrottsgruvan Leveäniemi, så blir lösningen en annan. Där ska gruvbolagets maskiner bemannas med egen personal.

Företaget BDX har fått uppdraget att ansvara för transporterna i LKAB:s nya gruva i Mertainen.

Det innebär också att entreprenören kör LKAB:s maskiner, något som gruvfacket i Svappavaara tidigare har kritiserat.

Men när det gäller dagbrottsgruvan Leveäniemi, så blir lösningen en annan. Där ska gruvbolagets maskiner bemannas med egen personal.

– Vi ser gärna egna förare på den maskinpark som företaget själv äger, säger Pentti Rahkonen.

LKAB och fackklubben i Svappavaara har förhandlat om det här tidigare i år.

– Vi kom fram till en kompromiss som är att Mertainen kommer att driftas av entreprenörer och i Leveäniemi ska vi ha egen personal på den egna maskinparken, säger han.

Pentti Rahkonen tror att det är mer ekonomiskt lönsamt om gruvbolagets maskiner körs av egen personal.

Själva gruvbrytningen i Mertainen kommer att skötas av LKAB:s personal, däremot ska transporterna i gruvan tas om hand av entreprenören.

Tio stora truckar och ett par grävmaskiner ska köras av BDX.

LKAB:s direktör för teknik- och affärsutveckling, Per-Erik Lindvall, säger att utbyggnaden av nya gruvor måste göras så flexibelt som möjligt för att kunna följa efterfrågan på järnmalmsmarknaden.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".