Johanna Dahlin. Foto: Privat
Johanna Dahlin. Foto: Privat

Haparandakrog anmäld för sexistreklam

"Mest sexistiska reklamen man kan komma på"
7:19 min

En kommande "killkväll" på en pub i Haparanda marknadsfördes i veckan med en lättklädd och svankande tjej på bild. Reklamen har anmälts av Sveriges kvinnolobby till reklamombudsmannen.

Johanna Dahlin är organisationssekreterare på Sveriges kvinnolobby som också har hand om sidan Reklamera som jobbar mot sexistisk reklam.

– Ett oreflekterat och obehagligt exempel på hur kvinnors kroppar används till marknadsföring, säger Johanna Dahlin.

Hon menar också att om man möter sådana här bilder i sitt offentliga rum så får det konsekvenser för jämställdheten. 

Reklamombudsmannen ska nu yttra sig i frågan. 

Vad tycker du om reklamen? Kommentera nedan. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".