Informationschefen Christina Gezelius ber om ursäkt för det inträffade.
Informationschefen Christina Gezelius ber om ursäkt för det inträffade. Foto: martin&servera

Ber om ursäkt för uttalande om renkött

Restauranggrossisten Martin & servera meddelar nu att det är ett misstag som ligger bakom utskicket där det påstås att utfodring gör att renkött från Sápmi smakar mindre vilt än renkött från Sibirien.

I ett reklamutskick från restauranggrossisten till deras kunder marknadsförs bland annat renkött. Följande ord i utskicket har väckt upprörda känslor bland renägare och rennäringsföretag:

"Den sibiriska renen är enligt många ännu bättre än den som betar i sapmi med stödutfodring. Enligt Polarica så smakar den ryska renen ännu mer "vilt"."

Polaricas VD Juha Ruohola säger till Sameradion & SVT Sápmi att företaget inte står bakom ett sådant uttalande, utan tvärt om så menar han att renkött från Sápmi är av bästa kvalitet.

Hos Martin & servera så säger informationschefen Christina Gezelius att det har skett ett misstag. Utskicket är skrivet av en av företagets 150 säljare och det är inget som restauranggrossisten stödjer.

– Vi ser över de rutiner vi har vad gäller hur medarbetare kommunicerar via utskick med sina kunder.

– Och det är klart att vi ber om ursäkt, för det är ett misstag som har skett, säger Gezelius.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista