Järnvägsräls
Foto: Per Vallgårda/Sveriges Radio

Spårbyte på stambanan tar tre år

Näringslivet: Beklagligt att det tar tre år
2:01 min

Nu har Trafikverket bestämt sig för en tidsplan för att byta spår på  stambanan. Men planen är oacceptabel menar flera inblandade.

Nu har Trafikverket bestämt sig för en tidsplan för att byta spår på sträckan, en plan som politiker och företrädare för näringslivet anser är oacceptabel.

– Vi är väl medvetna om hur situationen ser ut på den här sträckan och hur det påverkar negativt att vi blivit tvungna att sätt ned hastigheten och det innebär att vi kommer att påbörja arbetet med det här spårbytet nästa år, säger Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör.

Trafikverket planerar att byta spåren under tre års tid med fyra mil per år. 2018 kommer därmed sträckan Älvsbyn-Bastuträsk att vara åtgärdad.

Per Bondemark är inköpsdirektör vid SSAB, som förlorar miljontals kronor på att hastigheten på sträckan är nedsatt till 70 kilometer i timmen

Han är också ordförande i näringslivets transportråd, som tidigare riktat skarp kritik mot Trafikverket, bland annat för att Norra stambanan inte åtgärdats.

– Det är djupt beklagligt att det här har försenats, det hade behövt göras för länge sedan. Det är ännu mer beklagligt att man inte forcerar arbetet och gör det under två år, vilket skulle vara fullt möjligt.

I ett brev till Trafikverket i början av sommaren krävde en rad näringslivsföreträdare och politiker från Norrbotten en snabb upprustning av bansträckan.

– Egentligen kan man inte acceptera att man håller på mer än ett år. Det som inte är acceptabelt är att man i alla fall inte håller på mer än två somrar, säger riksdagsmannen (S).

– Det här är ju förödande för hela tågtrafiken i övre Norrland, vem litar på tågen när de inte kan komma i tid.

I december spikar Trafikverket sin underhållsåtgärder för nästa år, och Per Bondemark kommer fram till dess att försöka förmå myndigheten att ändra sin plan så att spårbytet kan ske på två år i stället för tre.

– Jadå, vi har en dialog med Trafikverket och vi trycker på så mycket vi kan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".