Trafikpolis Daniel Pettersson. Foto: Tova Nilsson/Sveriges Radio
Trafikpolis Daniel Pettersson. Foto: Tova Nilsson/Sveriges Radio

Många bilister vet inte att de kör utan baklysen

Trafikpolis Daniel Pettersson: Okunskapen är stor
4:34 min

Gemensamma EU-regler ställer till det för ovetande bilister. Men att köra utan baklysen kostar på, både för säkerheten och plånboken.

Det är EU-regler som gör att många nyare bilar har varselljus som grundinställning när man startar bilen, och då är baklysena inte tända.

Vissa tillverkare har skymningsrelä som gör att bilens baklysen tänds automatiskt när det blir mörkare, men långt ifrån alla.

Det här är lagligt så länge det är ljust och sikten är god, men inte när det är mörkt och vid försämrad sikt. Då ökar risken att bli påkörd bakifrån. Det kan dessutom kosta en vacker slant.

– 1200 kronor får man betala om man kör utan utan föreskriven belysning, berättar trafikpolisen Daniel Pettersson. 

Polisens bilar har släckta lampor bak när de startar, det har de löst med klistermärken på instrumentbrädan för att påminna den glömske. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".