Malmtåg. Foto LTU.
1 av 2
Malmtåg på väg mellan Kiruna och Narvik. Foto: LTU
Lennart Wallberg vid det nybildade bolaget Rail Test Nordic, RTN, håller föredrag. Foto: Per Vallgårda/Sveriges Radio
2 av 2
Lennart Wallberg vid det nybildade bolaget Rail Test Nordic, RTN, håller föredrag. Foto: Per Vallgårda/Sveriges Radio

Tågtillverkarna med på banan

Erik Wiik, Bombardier: Klart att även tågen ska gå när det är kallt
2:04 min

Flera stora tågtillverkare fanns på plats när planerna på en tågtestbana mellan Jörn och Arvidsjaur diskuterades vid ett seminarium i Skellefteå under torsdagen.

Att tåg ställs in på grund av kyla är beklagligt tycker Erik Wiik från tågtillverkaren Bombardier.

– Det är klart att det är tråkigt, resten av samhället fortsätter ju, så det är klart att tågen ska gå även när det är kallt.

Vad kan ni tågtillverkare göra åt det?

– Det är därför vi är här, bland annat, vi jobbar ju stenhårt för att våra tåg ska funka alltid och fungera lika bra, oavsett klimat.

Ett 50-tal personer från bland annat företag, kommuner och tågtillverkare deltar vid seminariet som inleddes i dag och fortsätter i morgon.

Tågtillverkarna Bombardier, Alstom och Stadler har flera representanter var med på seminariet och alla tre tänker använda den planerade tågtestbanan mellan Jörn och Arvidsjaur om den blir verklighet, säger Michaeld Almenäs, försäljningschef vid Bombardier.

– Vi kommer att belägga den här testanläggningen minst ett antal veckor per år.

Michael Almenäs tror att en vintertestanläggning för tåg på den nedlagda tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur skulle kunna bidra till att tågen klarar kylan bättre än i dag.

– Ja, absolut, för kraven från beställarna, av de som köper tåg, är att de ska klara klimatet, men problemet för tillverkarna är ofta att vi inte kan testa under verkliga förhållanden.

Joakim Ahlberg, forskare vid Väg- och trafikforskningsinstitutet VTI föreläste vid seminariet och han säger att förseningar i kollektivtrafiken, exempelvis på grund av kyla leder till stora kostnader för samhället.

– Den stora kostnaden är alltid att folk inte kan komma fram i tid.

Joakim Ahlberg tror att det vore samhällsekonomiskt lönsamt för staten att hjälpa till att finansiera tågtestbanan.

– Ja, det tycker jag, med tanke på dessa enorma förseningstimmar som ger enorma kostnader för samhället som då borde kunna minska, då borde det vara motiverat för staten att gå in.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".