Stina Johansson, näringslivschef i Arvidsjaurs kommun. Foto: Beatrice Karlsson/Sveriges Radio.
Stina Johansson, näringslivschef i Arvidsjaurs kommun. Foto: Beatrice Karlsson/Sveriges Radio.

Myndigheterna positiva till tågtestbana

1:43 min

Näringdepartementet ställer sig positivt till planerna på en vintertestjärnväg mellan Jörn och Arvidsjaur, enligt ledningen för nystartade Rail test nordic, som driver projektet.

Marknadschefen Karolina Sundström säger att departementet nu förbereder sig för att gå in i förhandlingar om finansiering av testbanan.

– Man har tillsatt en arbetsgrupp, men vi har ännu inte sett namnen på de som ska ingå i den. Så det är mycket som kommer att hända under den närmaste tiden.

Inom kort kommer diskussionerna att starta med Näringsdepartementet, enligt Lars-Åke Tjernström, vd för Rail test nordic.

– Med en direkt förhandling med regeringen som kommer att starta i månadsskiftet januari-februari.

Ett seminarium om vintertestjärnvägen inleddes i går torsdag i Skelellefteå och det fortsätter idag.

Den beräknade kostnaden för att rusta upp tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur till toppmodernt skick är en dryg miljard kronor, och förhoppningen är staten ska stå för huvuddelen.

De stora tågtillverkarna Alstom, Stadler och Bombardier tänker använda testbanan om den blir verklighet och Michael Amenäs, Bombardiers försäljningschef tror att en vintertestanläggning skulle få stor betydelse för tågindustrin.

– Jag tror att den skulle få stor betydelse, mycket mer forskning och utveckling skulle läggas i Sverige. Vi har ju redan stor forskning och utveckling, branschen omsätter 65 miljarder kronor i Sverige, vilket inte många känner till. Vi har 25 000 heltidsmedarbetare, större än gruvbranschen.

Om det blir en testbana så kommer det att ge 1250 jobb under byggtiden och 300 när den är klar, varav många skulle hamna i Arvidsjaur.

Stina Johansson, näringslivschef i Arvidsjaur deltog vid seminariet igår och hon tror att succén med biltester i kommer att följas av tågtester.

– När jag tittar vilket stöd som finns här bland annat i dag och från alla aktörer som faktiskt kan påverka en tågtestbana så tror jag att det är mycket troligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista