Lastbilschauffören Daniel Hjelm i Kiruna tycker att väg E10 är farlig att färdas på.
Lastbilschauffören Daniel Hjelm i Kiruna tycker att väg E10 är farlig att färdas på. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.

Plogningen av väg E10 kritiseras

1:44 min

Lastbilschauffören Daniel Hjelm kör ofta längs väg E 10 söder om Kiruna och han tycker att vägen är smal och att snöplogningen inte alltid håller måttet.

– Tyvärr så vänjer man sig. Man blir ganska luttrad av det. Men det finns gånger jag har varit beredd att klippa körkortet, kasta in det till chefen och säga att han får hitta någon annan, säger Daniel Hjelm.

Som exempel på problemet längs E 10 under vintertid ger Daniel Hjelm att delar av vägen plogas bredare än den egentliga vägbredden, alltså utanför asfaltskanten. Något som kan innebära att lastbilar hamnar i diket.

– Kör du utanför asfalten så är det packad snö och framhjulen kan skära ner, säger han.

Orsaken är enligt Daniel Hjelm att plogpinnarna som kantar vägen först blir sönderkörda vid plogning och att nya pinnar som då placeras ut kan hamna allt längre ut från asfaltskanten.

Väg E10 är uppdelad i olika plogsträckor och Trafikverket har kontrakt med olika entreprenörer som sköter plogningen. Problemet är störst mellan Skröven och Lappeasuando, enligt Daniel Hjelm.

Torbjörn Lennelöv som är projektledare vid Trafikverket känner inte riktigt igen Daniel Hjelms bild av situationen. Men han säger att sträckan Lappeasuando-Avakko är vägens smalaste del för plogbilarna.

– Där är risken betydligt större att plogpinnar ryker och att man hamnar utanför vägen. Men att det skulle vara ett generellt problem på hela sträckan känner jag inte igen, säger Torbjörn Lennelöv.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista