Jonas Bäckstrand, utredningsordförande Statens haverikommission, tillsammans med utredningsledaren Nicolas Seger.
1 av 8
Jonas Bäckstrand, utredningsordförande Statens haverikommission, tillsammans med utredningsledaren Nicolas Seger. Foto: Johanna Hövenmark/Sveriges Radio.
Statens haverikommissions utredningsledare Nicolas Seger visar den svarta lådan.
2 av 8
Statens haverikommissions utredningsledare Nicolas Seger visar den svarta lådan. Foto: Johanna Hövenmark/Sveriges Radio.
Jonas Bäckstrand, utredningsordförande Statens haverikommission.
3 av 8
Jonas Bäckstrand, utredningsordförande Statens haverikommission. Foto: Johanna Hövenmark/Sveriges Radio.
Nedslagsplatsen för det havererade planet, nedanför fjället Oajetjåhkkå. Foto: Marja Påve/ Sameradion & SVT Sápmi
4 av 8
Nedslagsplatsen för det havererade planet, nedanför fjället Oajetjåhkkå. Foto: Marja Påve/ Sameradion & SVT Sápmi
Akkajaure. Karta: Carto DB.
5 av 8
Akkajaure. Karta: Carto DB.
Polishelikopter som lyfter från Ritsem. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.
6 av 8
Polishelikopter som lyfter från Ritsem. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.
Foto: Knut Haarvik/NRK Nordland.
7 av 8
Foto: Knut Haarvik/NRK Nordland.
Foto: Knut Haarvik/NRK Nordland
8 av 8
Foto: Knut Haarvik/NRK Nordland

”Besättningen reagerade och kopplade ur autopiloten”

Statens haverikommission presenterade en första rapport om flygkraschen i Oajevágge på en presskonferens i Luleå i dag. P4 Norrbotten direktrapporterade. 

Eleonor Norgren: Klockan 13 börjar Statens Haverikommision (Havkom) sin presskonferens i Luleå där de ska ge en första information kring vad som kan ha orsakat flyghaveriet i Jokkmokksfjällen i januari. Vi kommer löpande att rapportera här om vad som sägs.

12:50, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Jonas Bäckstrand från Havkom presenterar utredningen tillsammans med Nicolas Seger.

13:02, 9 March 2016

Eleonor Norgren:
Utredningen är inte avlutat en slutrapport kommer december 2016, men i nuläget finns det en del fakta att redovisa berättar Bäckstrand.

13:03, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Besättningen skickade ett nödanrop och planet tappade höjd fort. Nedslaget är på ett platt plats och vid nedslaget bildades en krater.

13:05, 9 March 2016

Eleonor Norgren: 25 procent av vraket är bärgat ca3,5 ton. De så kallade svarta lådorna är hittade.

13:07, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Bränslet som planet hade i tanken har analyserats. Filmer från flygplatsen är granskade och inspelningar av kommunikation mellan flygledning och plan är gjord, berättar Bäckstrand.

13:08, 9 March 2016

Polio: Varför krockade planet med ett berg?

Eleonor Norgren: Planet ska inte ha krockat med ett berg utan gick ner i backen på en platt plats.

13:09, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Genom intervjuer och filmer från Gardemoen så tankades och avisades planet enligt rutiner. Lasten var förankrad. Lasten låg inom tillåtna gränser. Fram till 1 t 10 min var allt normalt. Men sedan kommer ett kraftuttryck från besättningen

13:11, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Ett larm aktiveras och vinkeln på höjdrodret ändras så att nosen sänks. Motorerna får för lågt oljetryck. En varning hörs på att det är hög lutningsvinkeln. Ett nödanrop kvitteras av flygledningen.

13:13, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Havkom gör nu en detaljerad teknisk beskrivning av den information av det som kommit från de svarta lådorna.

13:15, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Havkom fortsätter att redovisa de värden de fått från de svarta lådorna men än har inngen orsak till olyckan redovisats.

13:18, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Det finns inga färdiga svar. Men besättningen regarade på att något inte var som det skulle och kopplade ut autopiloten. Förloppet ska ha varit under en och en halv minut.

13:21, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Man pratar om fyra värden som inte överenstämmer med flygplanets läge.

13:22, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Havkom säger att det finns frågor som de vill ha svar på. Bland annat om den information som piloterna har på sina skärmar överensstämde med varandra.

13:24, 9 March 2016

Eleonor Norgren: Haverikommissionen har nu avslutat den information de hade att ge. Något tydligt svar på vad som orskade olyckan finns inte men något har hänt så att planet häftigt har vickat ner nosen och snabbt tappat höjd.

13:28, 9 March 2016

Eskil: Svarta lådorna har inte gett något fel på något system vad jag läst heller, stämmer det? Allt normalt och man störtar ett flygplan ner i marken!

Eleonor Norgren: Vad som framkom var att det fortfarande finns frågor som Haverikommissionen vill måste ha svar på för att ge en klar olycksorsak. De slutsatser av värdena som de fick från de svarta lådorna gav, som jag uppfattade det, indikationer på att något inte stod rätt till. Och den framtida utredningen ska försöka få klarhet i hur de värden de fick via svarta lådorna påverkade planet och dess piloter de sista minuterna. I december ska de slutliga rapporten vara klar.

13:47, 9 March 2016

Pilot på West Atlantic: Svar till Eskil: Man vet ännu inte vad som orsakat kraschen men man kan med faktan man har utesluta vissa orsaker. Svarta lådan gav indikationer på att den information som visats på displayer i cockpit KAN HA varit felaktiga och inte stämt överens med verkligheten. Därför kan mina kollegor utan utsides referens (då det var mörkt och flög över fjällterräng) försökt kompensera och möjligtvis om det verkligen är så att man fått felaktiga uppgifter kraschat planet omedvetet. Allt är somsagt fortfarande bara en möjlig teori men inte otänkbart.

14:26, 9 March 2016

Det var natten mot den 8 januari som ett norskt postflygplan kraschade i Oajevágge i närheten av Ritsem. 

I olyckan omkom två personer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".