Fler väljer att ta bussen i Luleå. Foto: Sebastian Wiklander/ Sveriges Radio.
Fler väljer att ta bussen i Luleå. Foto: Sebastian Wiklander/ Sveriges Radio.

Biogasproblem ledde till fler dieselbussar

Yvonne Stålnacke: Naturligtvis inte bra
1:27 min

Luleås satsning på biogas slutade med att lokaltrafiken fick köpa in fler miljöovänliga dieselbussar.

Anledningen var att de nya biogasbussarna inte kunde köras under en period.

Bussarna saknade bränsle på grund av omfattande problem i kommunens biogasanläggning.

– Det är naturligtvis inte bra, säger kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S), om problemen.

I fjol invigdes biogasanläggningen, men det var efter många förseningar, som bland annat ledde till att kommunen fick köpa gas från Boden.

Dessutom har Luleå lokaltrafik fått köpa in två begagnade dieselbussar för 200 000, på grund av att biogasbussarna blivit stående utan bränsle.

– Ja, det är klart att man hade önskat att biogasverksamheten hade startat utan problem, det har den inte gjort. Å det får väl vi lära oss nåt av. Vi kände oss ju väldigt trygga eftersom det var en, en väl känd leverantör, men det är klart, problem kan uppstå, och nu gjorde det det, säger Yvonne Stålnacke.

Problemen får skarp kritik i en rapport från kommunrevisorerna, som pekar på att kommunen lidit ekonomisk skada eftersom projektet brustit på flera områden. Exakt hur mycket pengar det handlar om framgår däremot inte.

I dag drivs 8 av 72 lokalbussar med biogas, och Yvonne Stålnacke vill lyfta fram att biogasen är viktig för att kapa utsläppen av koldioxid.

– Biogas har varit en väg. Men det är klart att det inte är bra att det kostar mer än vad vi har tänkt att det ska kosta, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".