Lokala delikatesser från Arvidsjaur ska lanseras i Hong Kong

1:38 min

För första gången ska lokala matprodukter från Arvidsjaur presenteras på NOPA-mässan i Hong Kong. Målet är att få börja exportera lokala delikatesser till Sydostasien.

Mässan Natural and Organic Products Asia (NOPA) i Hong Kong som inleds den 31 augusti kommer att locka deltagare från 40 länder.

– Jag tycker att det är väldigt spännande att våra lokala matprodukter kommer att finnas på NOPA-mässan. De finns ju olika matmässor runt om i världen. Nu får vi vara med i Hong Kong under KRAV:s hatt och det är fantastiskt att få nå ut till en sån stor marknad, säger hon.

Från Norrbotten är det endast matprodukter från Arvidsjaur som kommer att finnas i KRAV:s monter.

– Vi är totalt fem företag som kommer att ha produkter på mässan. Jag kommer att presentera renkött, olika bärprodukter, honung och nässelsalt, säger den lokala matproducenten Maria Isaksson, som är den som kommer att representera de lokala matföretagen från Arvidsjaur.

NOPA-mässan är en del i North Business Arena (NBA) projektet där Arvidsjaur är en av åtta kommuner i länet som samarbetar för fler jobb och ökad tillväxt.

Att skicka en representant till mässan i Hong Kong kostar NBA-projektet 14 000 kronor. Dessutom måste varje företag från Arvidsjaur betala 2 500 kronor för att få ha sina matprodukter i KRAV:s monter.

– Mina förväntningar på mässan är att det ska bli många som är intresserade av våra produkter. Att företagen kan skapa kontakter efter mässan och att vi ska kunna presentera ett bra resultat så att andra deltagare i NBA-projektet vill följa med nästa år. Jag hoppas att de ska se att vi har lyckats, säger Maria Isaksson som kommer att åka till NOPA-mässan i Hong Kong.