Foto: Ola Andersson/Överstyrman på isbrytaren Frej
Foto: Ola Andersson/Överstyrman på isbrytaren Frej

"Något måste göras åt den allt grundare hamnen i Luleå"

Projektledaren Linda Wikman: Äntligen! Vi är väl förberedda
1:42 min

Nu inleds förhandlingar i Mark- och miljödomstolen om tre miljardersprojektet Malmporten.

Malmporten är ett av de största infrastrukturprojekten i modern tid. Genom att muddra bort 20 miljoner kubikmeter i farlederna in mot Luleå kommer närmare fyra gånger så stora fartyg att sommartid kunna gå in till hamnen.

Projektet är kostnadsberäknat till en bra bit över tre miljarder kronor. Det är Sjöfartsverket och Luleå hamn som driver projektet.

– Vi har jobbat med det här i flera år och förberett oss för det här, så vi känner lite som äntligen, säger Linda Wikman som är Luleå hamns projektledare för Malmporten.

Någon gång efter årsskiftet väntas domen från Mark- och miljödomstolen om det blir klartecken för Malmporten.

För både SSAB och LKAB som är beroende av fartygstransporter till och från Luleå är muddringsprojektet välkommet. Även om Malmporten inte blir av så måste det göras något åt djupet in mot Luleå.

– Ja, den naturliga landhöjningen har vi, den kan vi inte påverka. Sedan har fartygen blivit större, nästan sju gånger så stora som när hamnen och farlederna senast muddrades. Vi får större fartyg och grundare farleder, det måste vi göra något år, säger Linda Wikman.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".