Tandläkarmottagning (arkivbild).
Tandläkarmottagning (arkivbild). Foto: Anneli Lindbäck/Sveriges Radio

Hit vänder du dig om du får problem efter att ha varit hos tandläkaren

Privattandläkarna: Så fungerar det med garantin
2:23 min

Om du har gått till en privat tandläkare kan du alltid börja med att kontakta Privattandvårdsupplysningen.

Alla privata tandläkare som är medlemmar i Privattandläkarna, som är en medlemsägd branschorganisation för privata tandvårdsföretag i Sverige, ger två års garanti på behandlingar som gäller kronor, broar eller implantat. Men i vissa fall innebär alltså inte garantin att tänderna kommer på plats igen.

– Garanti täcker inte annan behandling än den ursprungliga, så om man till exempel tar bort kronor och en tand behöver dras ut täcker det inte att tanden måste dras ut och att en konstgjord rot måste göras, förklarar Lars Olsson, som är näringspolitisk chef på Privattandläkarna.

Vart ska man vända sig om man behöver hjälp?

– Först ska man så klart försöka prata med sin tandläkare. Och sen finns ju Privattandvårdsupplysningen som kan ge information och hjälpa patienter vidare, säger Lars Olsson.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".