Tomas Årnell, isbrytardirektör, Sjöfartsverket
1 av 2
Tomas Årnell, isbrytardirektör, på Sjöfartsverket Foto: Ulf Larsson/Sveriges Radio
Isbrytaren Atle bryter is.
2 av 2
Isbrytaren Atle assisterar i Bottenviken. Foto: Karl Herlin/Sjöfartsverket/TT.

Sjöfartsverket: Milda vintrar kan vara besvärligare än kalla

2:28 min

De senaste två åren har det varit ovanligt milda vintrar. Men trots det så är det endast de största och starkaste isbrytarna som kunnat assistera fartyg i Bottenviken.

– Ja, milda vintrar när inte hela Bottenviken lägger sig och när det blåser bildas det stora vallar i norra delen. Bara de största isbrytarna klarar av att assistera under de förhållandena. Det säger Tomas Årnell,  isbrytardirektör vid Sjöfartsverket.

Trots ytterligare en mild vinter så har Sverige och Finland åtta av sina största isbrytare i gång i Bottenviken. Även den mindre Atle jobbar med att hjälpa fartyg i Kvarken.

Att de milda vintrarna visat sig vara besvärligare än dom kyliga är något som måste tas med i beräkningarna, nu när de svenska isbrytarna närmar sig pensionen och nya måste köpas in.

– Vi ska ersätta de ålderstigna isbrytarna. Vi måste ha minst den storlek, den så kallade Atleklassen, som vi idag har.

Sedan får vi se vad som händer med Malmporten, det kan vara så att de projektet kan innebära att någon av isbrytarna ska vara ännu större, säger Tomas Årnell.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".