Pojke i videobutik.
Foto: Henrik Montgomery/TT

Branschen: Videobutiken på väg att dö ut

2:48 min

Den fysiska filmuthyrningen har minskat kraftigt de senaste tio åren. Nu förutspås den klassiska videobutikens död.

Jag tycker det är mysigt att gå med barnen och hyra film

2007 levererades över 38 miljoner filmer till landets försäljare och uthyrare.

I fjol låg den siffran på strax under 10 miljoner, enligt statistik från Sveriges Videodistributörers förening. Något som gjort att många av landets videobutiker idag tvingats lägga ner, en utveckling som inte ser ut att stanna av, menar Björn Gregfelt, sekreterare på Sveriges Videodistributörers förening.

– Från att ha varit en fysisk produkt har filmen övergått till att bli digital, och det har gjort att de traditionella videouthyrningsbutikerna i stort sett lagt ner idag. Det är digitalt som gäller.

På Hemmakväll i Luleå, Sveriges sista rikstäckande filmuthyrningskedja, har filmerna de senaste åren fått ge upp allt mer utrymme till förmån för godis och chips.

Men Adam Lundström som driver Luleåbutiken är inte fullt lika negativ som Björn Gregfelt.

– Idag är det ombytta roller mellan livs och film, där livs är basen och filmen är tillbehöret. Men det finns en viss målgrupp som vill hyra film och kommer fortsätta oavsett vilka alternativ som finns. Konceptet vi har idag kommer fortsätta många år till, men sen blir det ju alltid justeringar löpande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".