Levi Nordberg, som är ny på Tallkronanskolan, sitter i sin pappa Tommy Östlunds famn.
1 av 10
Tommy Östlund är förälder till Levi Nordberg, som är ny på Tallkronanskolan. Foto: Samed Salman/Sveriges Radio
Tallkronanskolan Luleå
2 av 10
I mitten av skolan finns en stor trappa där eleverna kan samlas. Foto: Tobias Öhgren/Sveriges Radio.
Patricia Norberg, rektor på Tallkronanskolan. Glad.
3 av 10
Patricia Norberg, rektor på Tallkronanskolan. Foto: Tobias Öhgren/Sveriges Radio.
Tallkronanskolan Luleå
4 av 10
Soffor och bord finns utställda runtom i skolan. Foto: Tobias Öhgren/Sveriges Radio.
Läraren Karin Omark på Tallkronanskolan sitter och planerar för den kommande terminen.
5 av 10
Läraren Karin Omark var med och utformade Tallkronanskolans miljöer och arbetssätt. Foto: Samed Salman/Sveriges Radio
Tallkronanskolan Luleå
6 av 10
Skolans matsal. Foto: Tobias Öhgren/Sveriges Radio.
Tallkronanskolan
7 av 10
Skrivbord med el-uttag för laddare. Foto: Tobias Öhgren/Sveriges Radio.
Tallkronanskolan Luleå
8 av 10
Uteplats med träbänkar. Foto: Tobias Öhgren/Sveriges Radio.
Patricia Norberg, rektor på Tallkronanskolan. Neutral.
9 av 10
Patricia Norberg, rektor på Tallkronanskolan. Foto: Tobias Öhgren/Sveriges Radio.
Tallkronanskolan Luleå.
10 av 10
Tallkronanskolan i Luleå.

Pirrigt för elever och vuxna när ny skola invigs i Luleå

2:31 min

I dagarna börjar Norrbottens skolor fyllas med elever. En alldeles särskild skolstart får de 117 eleverna som får inviga nybyggda Tallkronanskolan i Luleå.

Patricia Norberg är rektor på skolan, där de sista detaljerna just nu håller på att finslipas.

– Det känns riktigt roligt, utmanande och spännande inför skolstart, säger hon.

Trots lärarbristen har det inte varit några problem att hitta pedagopger som vill jobba på den nya skolan, tvärtom.

Filippa Johansson, till exempel, har redan varit igång i ett par veckor. Hon beskriver starten som både intensiv och rolig.

Förväntningarna är också höga hos föräldern Tommy Östlund, som nyligen flyttat till området och som håller på att skola in sitt barn.

En lärare, som följt Tallkronanskolan ända sedan tankestadiet, är Karin Omark.

– Jag satt med i gruppen som utformade skolan. Vi ville ha ett nytänk i undervisningen, där vi jobbar i stora arbetslag och med större barngrupper, som vi kan dela upp i mindre grupper beroende på barnens behov.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".