Flygplatschefen i Arvidsjaur Ralf Lundberg. Foto: Beatrice Karlsson/Sveriges Radio.
Flygplatschefen i Arvidsjaur Ralf Lundberg. Foto: Beatrice Karlsson/Sveriges Radio.

Nextjet har även stora skulder till flygplatsen

1:24 min

På Arvidsjaurs flygplats är man inte förvånad över att Nextjet stäms av Konsumentombudsmannen.

– Vi har befarat det hela tiden då bolaget säljer biljetter för en tid då dom inte har tillstånd att flyga, säger Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur.

Anledningen till att Konsumentombudsmannen, KO, nu stämmer Nextjet är för att bolaget säljer flygbiljetter för flygresor efter den 17 november. Det är bara det att bolaget för närvarande saknar tillstånd att flyga efter de datumet.

KO anser att bolaget bryter mot god marknadsföringssed och använder sig av marknadsföring som är vilseledande. Då bolaget utelämnar information om att bolaget saknar tillstånd att flyga efter 17 november.

– Det är svårt för oss som flygplats i det här läget, då vi inte får någon information från bolaget, säger Ralf Lundberg.

Om bolaget skulle snabbt få ett tillstånd att flyga efter den 17 november vill du ha tillbaka Nextjet som operatör på flygplatsen?

– Det känns otryckt eftersom det är stora problem hela tiden, inte bra operativa problem, även ekonomiska, dom är skyldiga flygplatsen närmare en miljon kronor, säger Ralf Lundberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".