Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Ann Louise Eriksson
Ann Louise Eriksson. Foto: Eleonor Norgren/Sveriges Radio.
Lyssna
(2:20 min)

A och O att dyslexi upptäcks tidigt

Publicerat torsdag 5 oktober 2017 kl 11.47

I dag är det Världsdyslexidagen. Enligt specialpedagogiska skolmyndigheten är det viktigt att se signalerna för dyslexi i tidig ålder så att enkla insatser kan överbrygga problemen.

Mellan 5 och 8 procent av befolkningen i den läskunniga delen av världen har läs- och skrivsvårigheter av dyslektisk art. Dyslexi är till exempel att ha svårt att få ihop bokstäverna till ord och att ha problem med att läsa och skriva.

– Det är a och o att dyslexin upptäcks tidigt, så att man i skolan med enkla medel kan jobba med problemen, säger Ann Louise Eriksson, rådgivare på specialpedagogiska skolmyndigheten i Norrbotten.

Ann Louise Eriksson menar att till exempel språklekar under en kort period kan hjälpa den som har dyslektiska problem och hindra att personen hamnar i ett beteende där läsning undviks.

– Det får inte hända att läsning undviks utan skolan måste ha tydliga rutiner för att upptäcka de här problemen. Redan i förskolan kan man se att vissa barn inte är intresserade av bokstäver, eller har svårt med bokstäver, vilket är en tydlig signal, menar Ann Louise Eriksson, rådgivare på specialpedagogiska skolmyndigheten i Norrbotten. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".