Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tesla bilfabrik
Teslas bilbatterifabrik i Nevada. Foto: Rich Pedroncelli/TT.

Besked om Northvolts batterifabrik väntas i dag

2:10 min

I dag väntas Northvolt AB ge besked om var man ska bygga sin planerade batterifabrik, en satsning på uppåt 40 miljarder kronor som enligt företaget kan ge flera tusen personer sysselsättning.

Skellefteå ligger bra till enligt förhandstipsen, och stämmer det så kommer Norrbotten att gynnas, tror landshövding Sven-Erik Österberg.

– En sådan etablering kommer att stärka hela Norrland, Västerbotten och förstås även Norrbotten, och framförallt de delar som ligger nära och som kan vara en gemensam arbetsmarknad, säger han.

Piteå räknar med fler invånare om batterifabriken i hamnar grannkommunen, säger vice kommunalrådet, Socialdemokraten Anders Lundkvist:

– Vi har laddat för det här en längre tid, flera av kommunerna längs kusten här, och skulle det bli ett positivt beslut så har vi redan haft planering för ökad befolkning i vår södra kommundel.

Planeringen handlar bland annat om bostäder till Northvolt-anställda:

– Vi kan nog hitta ett hundratal ganska omgående i våra södra länsdelar och upp mot Piteå, säger Anders Lundkvist.

Skellefteå tävlar med Västerås om Northvolts planerade produktion av batterier till fordonsindustrin och i dag på förmiddagen väntas Northvolt ge besked om lokaliseringen vid en presskonferens i Stockholm.

Förutom Northvolts vd Peter Carlsson deltar både Skellefteås kommunalråd Lorens Burman och Västerås kommunalråd Anders Teljebäck, vilket lett till spekulationer om att Northvolt ska ha verksamhet på båda orterna, forskning och utveckling i Västerås och produktion i Skellefteå.

Blir det en batterifabrik i Skellefeå så stärker det argumenten för att bygga hela Norrbotniabanan i snabb takt, säger Sven-Erik Österberg:

– Ja, det finns ju ett tydligt argument för med de volymer som man planerar så kommer det ju att kräva transportmöjligheter i utökad form mot vad som finns i dag.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".