Mikael Carlsson, Luleå.
1 av 3
Mikael Carlsson visar den tillfälliga lagningen där tjuvarna klippt upp stängslet. Foto: Johanna Hövenmark/Sveriges Radio
Mikael Carlsson, Luleå.
2 av 3
Mikael Carlssons anställda utsätts för stöld och skadegörelse. Som här, där tjuvarna tagit fälgarna från en bil. Foto: Foto: Privat
Mikael Carlsson, Luleå.
3 av 3
Mikael Carlsson i Luleå känner sig maktlös och har tröttnat på att dieselstölderna inte klaras upp av polisen. Foto: Johanna Hövenmark/Sveiges Radio

Tjuvar slangar diesel ur hans maskiner – gång på gång

2:02 min

Dieselstölder ställer till det för många av länets maskinentreprenörer. För Mikael Carlsson hör brotten till vardagen och han börjar ge upp hoppet om att tjuvarna ska åka fast.

Stängslet utanför Mikael Carlssons maskinföretag är tillfälligt lagat efter den senaste påhälsningen av tjuvar.

– Det här är fjärde gången i år som vi har blivit bestulna på diesel. Nu i höst har de klippt hål i staketet tre gånger, säger han.

Det är inte ovanligt att skadegörelse förekommer i samband med stölderna.

– Senaste gången var när de stal fälgarna och slog sönder bilen som stod här utanför, säger Mikael Carlsson.

Men att någon gärningsperson ska ställas inför rätta för brotten, som även gäller de anställdas privata fordon, har Mikael Carlsson numera inte mycket hopp om.

– Polisen kom ju den här gången, men de kommer inte ut alla gånger ens och tittar på vad som har hänt. Det blir väldigt frustrerande för oss, säger han.

I fjol anmäldes drygt 4 200 drivmedelsstölder i Sverige. Enligt preliminär statistik från Brottsförebyggande rådet, för första halvåret 2017, verkar det inte bli någon större skillnad i år. Den tolkningen gör organisationen Maskinentreprenörerna.

– Vår bedömning är att polisens resurser helt enkelt inte är tillräckliga för att hinna med att ta hand om den här typen av brott, säger Anita Ifrig, regionchef på Maskinentreprenörerna.

Hon berättar att en del företagare avstår från att anmäla stölderna eftersom de har gett upp hoppet om att få brotten lösta.

– Ja, det finns ett mörkertal i det här. Vi uppmanar alla att polisanmäla så att man ska kunna se hur mycket det är, säger Anita Ifrig.

Mats Lundén på polisens brottssamordning bekräftar att dieselstölder är vanliga och att brottsutredningarna ofta läggs ner. Dels handlar det om att poliser i norra regionen ska täcka stora ytor, säger han, men också om att bevisläget är svårt.

– Det finns helt enkelt inga säkringsbara spår att gå på. En del företag har övervakningskameror, men personerna som begår stölderna har lärt sig det här. De döljer sina identiteter för att inte bli igenkända. Vi förstår frustrationen hos alla som blir av med saker oavsett om det är drivmedel eller snöskotrar det handlar om, säger Mats Lundén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".