De första som möter en på turistbyrån är skoterrelaterad information.
1 av 2
De första som möter en på turistbyrån är skoterrelaterad information. Foto: Ulf Larsson/Sveriges Radio.
Sofie Lundberg Nilsson, Arvidsjaurs destinationskontor.
2 av 2
Sofie Lundberg Nilsson, Arvidsjaurs destinationskontor. Foto: Ulf Larsson/Sveriges Radio.

Snöskotern säljer in Arvidsjaur till turisterna

2:10 min

Vinterturismen är nu så betydelsefull att besöksnäringen anpassar sin marknadsföring till den nya trenden.

De som för ett par år sen var dödtid på campinganläggningarna i inlandet har nu förvandlats till högsäsong.

Snöskoterturismen har gjort att de tidigare, på vintern, tomma campingarna i Arvidsjaur nu har högsäsong vintertid.

Vittjåkk och Camp Gielas har senaste åren inte haft några problem att fylla sina husvagnsplatser hela vintersäsongen. Snösäkert och närheten till kusten har gjort Arvidsjaur till ett populärt resmål för skoterentusiaster.

På destinationskontorets, tidigare var turistbyrån, frontdisk är det skoterrelaterade broschyrer som dominerar.

70 mil skoterleder i kommunen marknadsförs. Men nu ska lederna även få en ordentlig skyltning.

– Det utgår från samhället och är nu en uppskyltning på gång till byarna och små destinationerna utanför samhället. Stolparna är uppsatt och skyltarna ska sättas upp i god tid innan säsongen drar i gång, säger Sofi Lundberg Nilsson på destinationskontoret i Arvidsjaur.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".