Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
LLT Bussar
Foto: Emil Östlund/Sveriges Radio
Diesel på slaktrester är en del av omställningen
2:20 min

Fördelen med syntetisk diesel är inte minskade lokala utsläpp, utan att bussbolaget undviker fossila bränslen, säger Motormännens riksförbund.

Luleå Lokaltrafik meddelade i dag att de helt kommer att sluta köra på fossil-bränslen. Det möjliggörs när bussarna kommer att tankas med en syntetisk diesel som kallas HVO100.

Bränslet är i stort sett identiskt med fossil diesel, men produceras av slaktavfall.

Carl-Erik Stjernvall är teknisk expert på Motormännens Riksförbund och säger att syntetisk diesel är en pusselbit i omställningen till en fossilfri fordonsflotta.

– Sen finns biogas och elbilar. Men det är ett bra alternativ till fossil diesel. 

Han berättar också att bränslebolagen redan blandar ut fossil diesel med HVO, och att många använder det utan att känna till det. 

– Det beror på att bränslebolagen blandar i sådan här HVO i all diesel som säljs på mackarna. Det är ungefär 16-17 procent av all diesel.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".