En bild på ia Brönnholm framför sminkprodukter.
Ia Brännholm har lagt märke till ökningen. Foto: Daniel Caldeborn/Sveriges Radio

Smink för män ny trend i handeln

1:28 min

Sminkbutiker i Luleå ser en ökning de senaste året på försäljning av kosmetika till män. Det handlar främst om artiklar som får en att se pigg och fräsch ut.

– Det kommer allt fler killar som vill ta hand om huden, dölja sina finnar och se pigg och fräch ut. Det handlar mest om concealer, puder och ögonbrynsprodukter, säger make-up artisten Ia Brännström.

Peter Jansson på branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen kan tänka sig att detaljhandlens ser ökande trender, men exakt hur mycket mer det säljs är svårt att säga då de inte har specifika sminkartiklar riktade till män. Däremot så har de under en längre tid riktat in sig på manliga hudvårdsprodukter.

Magdalena Petterson McIntyre på Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet tror att en av anledningarna till ökningen även kan vara en förändrad samhällsattityd.

– Det som tidigare har varit tabubelagt har nu till viss mån börjat bli mer accepterat, även om tabun från 1900-talet i stor utsträckning lever kvar. Om man tittar på 1900-talet så har manlig skönhet varit något naturligt medans kvinnlig skönhet har varit något man skapar. På 1700-talet så ansågs det manligt att sminka sig, sådant här förändras över tid, säger Magdalena Petterson McIntyre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista