Järnvägar väcker många känslor. Arkivbild av banderoll upphängd utanför Trafikverkets kontor i Luleå. Foto: Stig-Arne Nordström/Sveriges Radio.
Järnvägar väcker många känslor. Arkivbild av banderoll upphängd utanför Trafikverkets kontor i Luleå. Foto: Stig-Arne Nordström/Sveriges Radio.

Inom kort avgörs Norrbotniabanans öde

1:56 min

Snart väntas regeringen ge besked om det blir några pengar till att ta de första spadtagen på Norrbotniabanan, alltså järnvägssträckningen norr om Umeå upp mot Luleå.

Det är regeringens nationella transportplan för åren 2018-2029 som snart läggs fram och det handlar, enligt det som tidigare föreslagits från Trafikverkets sida, om satsningar på drygt sju miljarder på de två första sträckningarna mellan Umeå och Skellefteå.

– Ja, vi väntar ju på beslutet om nationell transportplan som regeringen väntas ta nu i maj. Och där hoppas jag ju att vi finns med med finansiering för att kunna byggstarta den första delen mellan Umeå och Dova. Och sen hoppas jag att det står någonting mer om delen Skellefteå-Luleå, säger projektchefen Lars Bergdahl på Trafikverket.

Det var i höstas som Trafikverket lämnade in förslaget till nationell trafikövergripande plan för transportsystemet för perioden 2018-2029 till regeringen. Planen innehåller förslag på åtgärder i den statliga infrastrukturen på vägar, järnvägar samt sjö- och luftfart och har sen i slutet av november varit ute på remiss hos olika instanser.

Den nationella trafikplanen kommer gälla statens investeringar för transporter för åren 2018 till 2029 och de nationella transportplanerna brukar uppdateras vart fjärde år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".