Mikael Sandström, befälhavare på isbrytaren Frej och Mikael Pesula infratruktursamordnare på Sjöfartsverket.
Mikael Sandström, befälhavare på isbrytaren Frej och Mikael Pesula infratruktursamordnare på Sjöfartsverket. Foto: Ulf Larsson/Sveriges Radio

Isbrytarkapten: Vi skapar mer is när vi passerar

2:15 min

I Luleå inleds nu ett projekt som ska minska problemen med is efter kajer och i hamnområdet.

Is vid kajer och i hamnområden är både dyrt och tidskrävande för sjöfarten. Därför inleds nu ett projekt för att se om det går att minska isbeläggningen.

– Problemet är varje gång man bryter upp istäcket så bildas det mer is, säger Mikael Sandström som är kapten på isbrytaren Frej och leder projektet.

Det är is som bildas mellan kaj och fartyg och i hamnen när fartygen ska vändas runt så att fören är mot havet när fartyget är lastat som ställer till problem.

Muddringsprojektet Malmporten gör att fyra gånger så stora fartyg skulle kunna komma in till Luleå och med det större problem med isen.

– Ja problemen blir större och det är de projektet som aktualiserat de här projektet. Vi måste vara förberedda på att ta hand om allt större fartyg. Det krävs stora ytor för att vända runt över 250 meter långa fartyg, säger Mikael Sandström.

Luftbubbling eller konstgjorda strömmar är beprövade metoder men de ultimata är att tillföra värme från någon av dom stora industriföretagen som producerar överskottsvärme.

Nästa år vid den här tiden ska utredningen vara klar.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".