LKAB fick varningssignaler före dödsolyckan i Svappavaara

3:20 min

Julia Markström, 21, dog efter ett fall i LKAB:s pelletsverk i Svappavaara. P1:s Kaliber avslöjar i dag att det kommit varningssignaler före olyckan.

Kaliber rapporterar att det statliga gruvbolaget LKAB haft ungefär 50 rapporter om rost och arbetsmiljöfaror i anläggningen i Svappavaara under den senaste tioårsperioden. Dessutom visade en besiktning ett drygt halvår före dödsfallet att området där Julia Markström föll var rostigt och krävde omedelbar åtgärd, enligt företaget Sweco som gjorde besiktningen.

– Vi uppfattade nog inte i Swecos rapport att det var en omedelbar fara utan det var en besiktningsrapport som beskrev ett antal punkter som behöver åtgärdas. De punkterna har gått in i vårt planeringssystem för att åtgärdas, säger Jan Moström, vd för LKAB.

LKAB medger efter intervjun att Sweco pekat ut att området var i behov av åtgärder, men att man inte specifikt nämnt den servicebrygga Julia Markström föll ifrån. 

Olyckan inträffade den 27 juli då hon föll genom ett gallergolv i pelletsverket i Svappavaara. Hon dog senare på sjukhus. LKAB:s egen utredning av olyckan säger att rost var en mycket trolig orsak och LKAB:s vd Jan Moström anser att bolaget har ett ansvar.

– Ja, det är ju så att det skedde på en av våra anläggningar i pelletsverket i Svappavaara, så självklart har vi ett övergripande arbetsmiljöansvar för den anläggningen, säger han.

Efter Julias dödsolycka har pelletsverket i Svappavaara stängts och ett omfattande underhållsarbete genomförs just nu. P1-programmet Kaliber har tagit del av en projektplan som LKAB skapade efter olyckan. I den står det att "bryggor, räcken, trappor osv. är i dåligt skick överlag som orsakar risk för olyckor".

Dödsolyckan utreds av både polisen och Arbetsmiljöverket.

– Fortfarande när jag tänker en olycka på jobbet så tänker jag att det inte är så allvarligt. Men en olycka på jobbet var ju verkligen något som för alltid har förändrat våra liv, säger Evelina Markström, som är Julias syster.

Första delen i Kalibers granskning "Julia, LKAB och säkerheten" hittar du nedan.