Svenska tidningar återpublicerar kritiserad artikel på ryska

2:35 min

Tidningarna Arjeplognytt och Samefolket gör gemensam sak och återpublicerar en artikel som ryska myndigheter vill ha avpublicerad.

En artikel, ursprungligen publicerad på svenska i Arjeplognytt, om en man i Norrbottens inland som är homosexuell, har retat upp ryska myndigheter.

Artikeln har återgetts av internetsajten The Barents observer och de ryska myndigheterna hävdar att innehållet strider mot rysk lag.

I och med det har myndigheterna krävt att artikeln tas bort, annars kommer sajten att blockeras i Ryssland, det skriver The Barents observer.

Nu har alltså artikelförfattaren och även tidningen Samefolket bestämt sig för att publicera översättningen, säger Marianne Hofman som är journalist och ansvarig utgivare för Arjeplognytt.