Besparingar i Luleå kommun

Färre resurser till Konsumentvägledningen

1:17 min

Konsumentvägledningen i Luleå ska bantas. Personalstyrkan ska minskas från tre till två till förmån för mer digital service.

Personalen, tre konsumentvägledare som snart ska bli två, tror inte att de kommer ha lika mycket tid att hjälpa till där det rör sig om snåriga fall, till exempel där avtal behöver tolkas.

Anna Lindh Wikblad, på kommunstaben, tror däremot inte att Luleåborna behöver oroa sig. Hon menar att många ändå föredrar att sitta hemma och använda de digitala tjänsterna.

– Kommunen gör stora effektiviseringar. Konsumentvägledningen har i dagsläget lite för stor kostym. Därför digitaliserar vi de delar av verksamheten, det som går att digitalisera. Men den personliga servicen finns fortfarande kvar.

Framöver kommer konsumentvägledningen inte ha lika mycket tid till den så kallade förebyggande verksamheten. Det vill säga att vara ute och informera på skolor, hos pensionärsgrupper och hos nyanlända.

– Verksamheten finns kvar men ambitionsnivån sänks, säger Anna Lindh Wikblad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista